Als je mijn weekartikelen volgt, weet je dat ik inmiddels een halfjaar mezelf een #fitgirl mag noemen. Ik ben namelijk begonnen met crossfitten. Stiekem ben ik best fanatiek geworden – al zeg ik het zelf – en probeer ik steeds meer mensen over te halen om ook te beginnen met crossfit. Dat had je een halfjaar geleden niet hoeven zeggen hoor, want toen dacht ik alleen maar “pfoe, dat crossfit klinkt wel heel vermoeiend, dat ga ik écht niet doen.” Things changed. Nu ben ik al een halfjaar lid van Crossfit Hoofddorp en durf ik wel (zachtjes) te zeggen dat ik het leuk vind. Maar wat zijn nou echt de musthaves voor als je crossfit gaat doen. Dat vertel ik je vandaag!

Cross… wattus?

Leuke introductie, maar ik hoor je denken ‘cross… wattus?’. Nou, crossfit. Fanatiek sporten. Of zoals Wikipedia het omschrijft: “CrossFit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm. Gedurende de training worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd.” Het komt er inderdaad op neer dat je niet alleen kracht en conditie traint, maar onder andere ook je flexibiliteit (hoe diep kun je zakken in de squats, hoe flexibel zijn jouw schouders en ga zo maar door), snelheid (niet alleen tijdens het rennen, fietsen, roeien of skiën, maar ook in het uitvoeren van een oefening met een – zwaar – gewicht) en uithoudingsvermogen (hoe lang kunnen jouw spieren een oefening herhalen zonder te verzuren). Het is gewoon jezelf compleet afmatten en daarna met een goed (vermoeid) gevoel naar huis gaan. “Zo, dat heb je ook weer geflikt.” En dan vooral ook je scores bijhouden en jezelf elke keer verbeteren. Er zijn namelijk een heleboel verschillende workouts of the day (WOD’s) die worden afgewisseld en als je maar lang genoeg volhoudt, komt een WOD vanzelf terug.

Dit zijn de echte crossfit musthaves

Maar goed, genoeg uitleg over crossfit. Jullie kwamen hier omdat jullie willen weten wat je nodig hebt als je crossfit gaat doen. Dus de échte musthaves. Ik zet ze graag voor je op een rijtje:

1. Goede sportkleding

De eerste musthave is eigenlijk gewoon een soort open deur. Natuurlijk moet je goede kleding hebben. Maar denk ook vooral aan kleding waarin je intensief kunt trainen, waar genoeg rek in zit voor bij het squatten of deadliften en die lekker zit als je gaat zweten. Want intens zweten, dat ga je hoe dan ook doen. En ook voor de eigenwijze dames onder ons: koop een sport-bh als je die nog niet hebt. Ook als je niet zo’n grote voorgevel hebt als ik, het zit gewoon veel beter. Ik spreek uit ervaring. Ik was lange tijd zo’n eigenwijze dame. Een voordeel van goede sportkleding ‘moeten’ kopen, is dat je dus een reden hebt om iets nieuws te kopen! Daar houden wij vrouwen wel van, hehe. De meeste vrouwen dan. Het moet gewoon kleding zijn van goede kwaliteit, maar die ook lekker zit. Kijk bijvoorbeeld eens bij jouw crossfit box (zo noemen ze dat); vaak verkopen ze ook eigen merchandise of zoek eens naar speciale crossfitkleding online. Maar natuurlijk zijn Nike, Adidas of gewoon H&M en Hunkemöller ook al prima.

2. Goede schoenen

Waar ik in het begin de ‘fout’ in ging, is dat ik daar met mijn hardloopschoenen aankwam. Op zich niks mis mee, want het zijn stevige schoenen waar je mee kunt rennen en springen. Maar voor bepaalde oefeningen waren ze toch wat onhandig. De zool is een stuk dikker en de grip op de vloer is anders. Als je je voeten moest ‘uitschuiven’, dan bleef ik vooral hangen, omdat de onderkant heel stroef was. Bovendien zou de zool met oefeningen als touwklimmen snel stuk gaan. Daarom is het aan te raden om goede schoenen te kopen. Met goede schoenen bedoel ik bijvoorbeeld Nike Metcons of Reebok Nano’s. Fun fact: de WOD’s heten vaak ook Metcons. Zelf heb ik een tijdje terug roze Metcon schoenen van Nike gekocht in de Black Friday Sale. Overigens zijn deze schoenen niet goedkoop. Het is een rib uit je lijf, maar wel de investering waard. Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn schoenen, ook al waren ze duur. Ik gebruik ze nu ook gewoon intensief, dus dan vind ik het ook anders. Die van mij zien er ook gewoon mooi uit. Als ik dan veel geld eraan besteed, moet het wel een beetje mooi zijn.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om lifters te kopen. Deze zijn vooral handig als je zware gewichten moet tillen. De zool is iets hoger, waardoor je iets minder mobiel hoeft te zijn in je enkels. Maar ze zijn ook gewoon vanwege het gewicht handig. Mocht je pas net beginnen met crossfit, zorg dan eerst voor schoenen die je tijdens elke WOD kunt gebruiken. Dus de Metcons of Nano’s. Pas daarna hoef je verder te kijken.

3. Eigen materialen

Heel veel spullen liggen als het goed is gewoon bij de crossfit box waar je heen gaat. Zoals kettlebells en dumbells. Maar eigen materialen kunnen ook heel handig zijn. Zo is het natuurlijk aan te raden om een handdoekje en drinkfles te hebben. Dan kun je je zweet na de workout wegvegen van je lichaam (je kunt natuurlijk ook op locatie douchen, maar voor als je liever thuis doucht, is een handdoekje ook wel handig om mee te nemen). Daarnaast kun je ervoor kiezen om polsbandjes en handschoentjes te kopen. Polsbandjes zijn vooral fijn als ondersteuning tijdens het liften van zware gewichten of als je veel herhalingen moet doen. Het kan wat belasting tegengaan, maar het is absoluut niet verplicht. Zelf heb ik wel handschoentjes gekocht voor meer grip (en om mijn handen ook een beetje te sparen tijdens het gewichtheffen). Daarnaast is het wel aan te raden om je eigen springtouw te kopen. Deze kun je dan namelijk op jouw lengte afstellen en dat is gewoon het fijnste. Gelukkig zijn deze gelukkig niet zo duur! Voor zo’n €15 inclusief verzendkosten had ik er al eentje. Ik moest hem daarna alleen nog even zelf op maat maken.

4. Motivatie en doorzettingsvermogen

Heel belangrijk zijn je motivatie en doorzettingsvermogen. Het is niet echt een musthave die je kunt vastpakken, maar wel een mentale musthave die heel belangrijk is. Als jij geen motivatie hebt, dan zal het nooit wat worden. Als je geen doorzettingsvermogen hebt, dan zal het afmaken van een Metcon workout ook moeilijk gaan. Je moet jezelf continu naar het uiterste (en daar voorbij) wíllen pushen en jezelf continu wíllen verbeteren. Ook al is het zwaar. Ook al ligt de workout je niet. Als je niet doorzet (of het in elk geval probeert), kom je er niet. De stap om te gaan is dan soms ook wel een motivatie op zich. Dat moet ook in je zitten. Wat mij, naast het fitter willen worden en mezelf willen verbeteren, goed motiveert bij Crossfit Hoofddorp is de burpees-regel. Als je je te laat afmeldt, moet je de volgende keer 50 burpees doen. Ben je wel aangemeld, maar kom je niet opdagen? Dan zijn het er 100. Dat zorgt er bij mij ook wel voor dat ik me niet vaak afmeldt. Alleen als ik echt niet kan (maar dat weet ik vaak van tevoren) of als ik ziek ben. Om maar burpees te vermijden. Want burpees zijn vreselijk, haha. Maar motivatie om te gaan, om het beste uit jezelf te halen en vol te houden zijn hele belangrijke eigenschappen om crossfit te kunnen doen.

5. Geld, heel veel geld

Ik zeg het je maar eerlijk: crossfit is geen goedkope hobby. Ik betaal best veel geld voor een abonnement en daarmee mag ik me drie keer per week aanmelden voor een workout. Maar het voordeel van het bedrag is dat het mij wel motiveert om écht te gaan. Geen smoesjes als “vandaag heb ik even geen zin”. Nee, ik betaal er veel geld voor, dus ik ga ook. Ook als ik even een dag wat minder energie ervoor heb. Daarnaast zit je dus met de goede kleding en schoenen en eventuele andere eigen materialen die je moet kopen. Natuurlijk hoef je dat niet allemaal tegelijk aan te schaffen. Dat heb ik ook niet gedaan, maar uiteindelijk loopt het wel bij elkaar op. Het is maar goed dat ik werk, haha. Maar een soort inkomen is dus wel handig, anders zal het moeilijk worden om je abonnement te betalen. Kleding, schoenen en materialen komen daarna wel.

Probeer het gewoon eens!

Goed. Je weet nu wat je nodig hebt, maar heb ik je ook al helemaal overtuigd om crossfit te gaan doen? Ja? Goed zo! Dan hoef je niet meer verder te lezen (maar het mag natuurlijk altijd). Ben je nog niet helemaal overtuigd? Dat geeft ook niet. Dat was ik in het begin namelijk ook niet. Maar ik was gewoon op zoek naar iets om meer te sporten, waarbij ik mezelf niet hoefde te vermaken (zoals dat wel het geval is in de meeste sportscholen, daar vind ik namelijk geen drol aan). Gewoon, zodat ik meer kon bewegen en mezelf weer wat fitter zou gaan voelen. Een vriendin van mijn moeder deed al een tijdje aan crossfit en toen ik zei dat ik nog iets zocht om te doen, kon ik er niet meer omheen. Ik ging het een maand gratis proberen. Daarna ben ik blijven hangen. Dus mijn tip: probeer het gewoon. Kijk welke crossfit boxen er bij jou in de buurt zitten en wat hun mogelijkheden zijn voor een proefles, -week of -maand. En vind je het na die proeftijd nog steeds niks? Dan heb je het in elk geval geprobeerd. Gewoon doen!

Ga jij crossfit proberen?