Dat het een tijdje niet 100% oké met mij ging, heb ik hier en daar wel laten vallen en de mensen die dichtbij me staan, wisten het uiteraard ook. Maar hier en op social media liet ik het niet echt uitgebreid vallen. Vaak alleen in blog- of social-media-stiltes. Ik deelde het ook niet echt, omdat ik het niet wilde delen, zodat jullie me zielig zouden gaan vinden. Ik houd daar gewoon niet zo van. Sommige dingen houd je gewoon meer privé. Net als de exacte reden waarom het me bijna te veel werd. En als ik niks had veranderd in mijn dagelijkse leven, was het me allemaal wél te veel geworden. Dan had het misschien tot iets als overspannenheid kunnen komen. Wat ik deed om dat te voorkomen? Ik deel mijn persoonlijke tips graag!

Ik ben uiteraard geen expert. Daarom wil ik ook geen label plakken op het gevoel dat ik een tijdje terug had en ook niet doen alsof dit dé tips zijn om bijvoorbeeld overspannenheid of een burn-out te voorkomen. Dit zijn dingen die voor mij persoonlijk geholpen hebben om ervoor te zorgen dat het me niet allemaal te veel ging worden. Dat ik er niet aan onderdoor ging. En die deel ik graag met je. Wie weet heb je er ook wat aan.

Op zoek gaan naar iets waar ik energie van kreeg

Als je merkt dat bepaalde dingen in je leven meer energie vreten, dan dat het je positieve energie oplevert, moet je daar ten eerste mee stoppen. Of het aanpassen. Of kies ervoor om iets te gaan doen waar je wél energie van krijgt. Bij mij hielp het bijvoorbeeld om een droom te verwezenlijken en mezelf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Door zelfstandig ondernemer te worden, kreeg ik meer energie, ook al kost het opzetten van een bedrijf natuurlijk ook tijd en energie. Maar als je het doet, omdat je er passie voor hebt, dan levert het je uiteindelijk ook heel veel op. Zoek dus iets waar jij energie van krijgt.

Zekere mate van ‘fuck it’ ontwikkelen

Dit is een hele moeilijke en ik kan ook uit ervaring vertellen dat je dit niet altijd zo 1-2-3 kunt. Het lukt bij mij soms ook nog steeds niet. Maar soms moet je gewoon even denken ‘fuck it, ik doe het niet’ of ‘fuck it, ik laat me niet zo behandelen’ en daar dan naar gaan handelen. Door je daarnaast minder aan te trekken wat anderen van je zullen vinden in zo’n situatie, maak je het jezelf ook niet te moeilijk. Gewoon denken ‘fuck it’.

Veel tijd voor mezelf nemen & genieten van de kleine dingen

Ik merkte dat ik door mijn situatie heel erg moe en negatief werd en dat ik dat ook uitstraalde in mijn omgeving. Echt gezellig werd ik er niet van. Daarom nam ik veel tijd voor mezelf. Dat was bijvoorbeeld door lekker te gaan sporten (ik was dan wel moe, maar dat was voor mij echt een uitlaatklep), door uitgebreid in bad te gaan of door lekker niks te doen. Series of films te kijken. Ik genoot ook echt van de kleine dingen. Als ik bijvoorbeeld een leuk gesprek had met vriendinnen of een middagje op stap was geweest met Jorn. Dat soort dingen kosten energie, maar levert ook weer energie op. Daarom vind ik tijd voor mezelf en met mijn vrienden/vriendinnen/partner zó belangrijk.

De weekenden niet te vol plannen

Waar ik altijd heel goed in was (en soms nog steeds ben), was mijn weekenden vol proppen met allemaal plannen. Leuke dingen vaak wel, maar dan kwam ik niet tot rust. Zeker niet na een drukke werkweek en ook zeker niet als ik vervolgens weer een hele week moest werken. Het sluit dan ook een beetje aan bij tijd nemen voor mezelf. Doordat ik mijn weekenden niet te vol gooide met leuke dingen, had ik ook weer meer tijd om lekker tot rust te komen en gewoon een keer een middagje op de bank te spenderen. Of gewoon per dag te zien wat ik ging doen. Niks mis mee.

Afstand nemen van situaties die te veel energie kosten

Eigenlijk sluit dit wel een beetje aan op het eerste punt dat je iets moet doen waar je energie van krijgt. Maar ik zie ze toch los. Situaties kunnen bijvoorbeeld ook gesprekken of omgevingen zijn, waar je achteraf heel erg gefrustreerd of verdrietig over raakt. Dan kost het gewoon te veel energie en dat is het dan niet altijd waard. Na lang (of kort) nadenken kun je dan besluiten of je dat soort situaties gaat ‘vermijden’ door afstand te nemen of dingen aan te passen. Pas daarna merk je hoeveel mentale én fysieke rust het geeft.

Het is oké als het niet oké gaat

Wat ikzelf heel moeilijk vond in het begin, was om toe te geven aan mezelf dat het niet goed gaat. Je blijft ertegen vechten, omdat je sterk wil zijn of denkt dat het vanzelf wel weer goed komt. Als mensen vragen ‘hoe is het?’, antwoord je eigenlijk altijd ‘goed’. Op een gegeven moment besefte ik dat het niet zo heel goed met me ging, dat ik bij wijze van ongelukkig was in bepaalde situaties of dat dingen me te veel negatieve energie kostte. Door die confrontatie, besefte ik dat het helemaal niet erg is om af en toe gewoon eraan toe te geven. Dat het oké is, als het niet oké gaat. Als je er uiteindelijk maar wat aan doet, zodat het wél weer beter wordt. Daar wordt je alleen maar sterker van.

In mijn situatie hebben deze tips geholpen. Ik ben nog steeds heel moe, maar ik heb meer rust. Ik kan meer bijkomen en geniet weer van de kleine dingen. Daardoor voel ik gewoon dat het de goede kant op gaat. En dat is waar ik heen wil. Gewoon door een kleine openbaring tegenover mezelf en vervolgens door dingen en situaties te veranderen. Dat was niet altijd makkelijk, maar dat heeft me wel gemaakt tot wie ik nu ben (lekker cliché, haha). Ik ben dit jaar écht gegroeid als persoon. Dus ik hoop dat jij misschien wat hebt aan mijn tips, voor mij persoonlijk heeft het dus gewerkt.

Wat doe jij als het even te veel wordt?